Fysiotherapie Galecop in Nieuwegein verhelpt triggerpoints met dry needling

Voor mensen met myofasciale pijn of triggerpoints is dry needling een geschikte behandeling. Dit is een techniek waarbij een flinterdunne naald in huid en spier wordt gestoken. Het is niet hetzelfde als acupunctuur. Westerse wetenschappers hebben bewezen dat dry needling pijn en overbelasting kan verminderen.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een verharding in een spier. Meestal doet deze pijn. De spier kan niet meer ontspannen. Dit kan leiden tot beperkingen in de bewegingsvrijheid, zoals stijfheid, krachtsverlies en zere plekken of bewegingen.

Dry needling
Door met een dunne naald in de triggerpoints te steken, verwijderen fysiotherapeuten de verhardingen. Er wordt niet geïnjecteerd, vandaar het woord ‘dry’, droog.

Triggerpoints kunnen ontstaan door:

• Overbelasting van spieren door herhaaldelijke bewegingen, zelfs als deze nauwelijks belasting vergen

• Langdurige aanspanning van spieren, zonder afwisseling met ontspanning

• Langdurige afwezigheid van belasting op spieren. Door inactiviteit verstijven en verzwakken de spieren

• Kortdurende overbelasting, bijvoorbeeld bij zwaar tillen of sporten

• Stress. Door de verhoogde staat van paraatheid ontspannen spieren niet meer goed, waardoor ze zichzelf vasttrekken

• Schokken, botsingen en valpartijen

• Scheefstand van bepaalde wervels

Ondervindt u door een van deze redenen ergens pijn? Maak een afspraak voor een diagnose. Wellicht is dry needling de oplossing voor u.