Aandacht voor mentale klachten bij Fysiotherapie Galecop Nieuwegein

Hoofdpijn, nekpijn, erg druk zijn, niet kunnen slapen of juist onverklaarbaar moe zijn. Klachten die medisch geen duidelijke oorzaak hebben, zoals fibromyalgie of burn-out klachten of klachten waar je maar niet vanaf komt. Maar ook angst of paniekaanvallen waarbij lichamelijke klachten ervaren worden als een verhoogde ademhaling, verkramping rond de borst, nek/rugklachten en onrust. Bij al deze klachten is er soms een andere oorzaak of een factor die een rol speelt in je herstel. Namelijk je mentale gezondheid of mentale fitheid. Deze speelt een grote rol binnen onze algemene gezondheid en ook hiervoor kunt u terecht bij de fysiotherapeut.

Wat doet de fysiotherapeut?

Er wordt niet alleen naar de lichamelijke factoren, maar ook naar de mentale factoren gekeken. Het focuspunt blijft de lichamelijke klacht waarvoor je bij de therapeut komt, echter er kunnen behandelinterventies ingezet worden om ook de mentale factoren te kunnen beïnvloeden. Je kunt hierbij denken aan educatie of coaching omtrent de klachten waarbij er onder andere gekeken wordt naar wat er uit balans is en hoe we dit zouden kunnen oplossen, ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen, mindfulness based interventies, maar ook oefentherapie op basis van psychische factoren. Bewust bewegen, is namelijk heel belangrijk! Bewustzijn ontwikkelen voor wat je voelt en wanneer je iets voelt. Maar ook bewust zijn van wat je lichaam je probeert te vertellen en hoe hiermee om te gaan.