Blijf niet met klachten rondlopen

Als u denkt dat u last heeft van etalagebenen (claudicatio intermittens), dan is het goed om uw huisarts of fysiotherapeut te raadplegen. Met een goede aanpak zullen de klachten op den duur meestal niet verder toenemen of zelfs afnemen. Kortom: u kunt er veel baat bij hebben. Aan de hand van een loopbandtest kan de fysiotherapeut bepalen wat voor u de juiste aanpak is en u daarin begeleiden.

Looptherapie

Doordat lopen pijn gaat doen, gaan veel mensen met etalagebenen op een andere, geforceerde manier lopen. Dit is bedoeld om klachten te vermijden, maar kost veel energie en is op den duur juist hinderlijk. Looptraining onder begeleiding van de fysiotherapeut blijkt daarom heel effectief te zijn. Onder deskundige begeleiding leert u de coördinatie verbeteren en u kunt steeds verder lopen zonder pijn.

Ook kunnen er problemen ontstaan met specifieke vaardigheden zoals traplopen, tijdens de behandeling wordt hier op ingespeeld en wordt er gericht getraind onder begeleiding van een fysiotherapeut. Daarnaast is het geven van de juiste informatie en goede voorlichting een essentieel onderdeel van de fysiotherapeutische behandeling van etalagebenen. Om blijvend resultaat te boeken, is immers vaak een verandering van uw gedrag nodig.

etalagebenen claudicatio looptraining

Duurzaam resultaat

Door de pijn in uw benen bent u geneigd minder te bewegen waardoor de klachten alleen maar verergeren. De fysiotherapeut leert u hoe u zelfstandig blijvend uw klachten onder controle kunt houden. Hiervoor heeft de fysiotherapeut, naast de behandeling, een activeringsprogramma. Dit stimuleert u om na afloop van de therapie te blijven bewegen en de gezonde leefgewoonten voort te zetten.

Samen streeft u naar een zo groot mogelijke zelfstandigheid.